Fantomové napájení FM antény. DAB+ tuner a GPS pro aftermarket rádio Škoda VW Seat Audi

V předchozím článku Oprava instalace MTCE PX5 rádia zmínka o zapojení aftermarket rádia prodejcem přímo k anténě.

Pokud máte slušný anténní systém je po výměně rádia škoda nevyužít jej. Koncernové vozy VW, Škoda, Seat a Audi používají od roku 2008 takzvané fantómové napájení anténní soustavy proudem 12V. Z konektoru rádia přímo po koaxiálním kabelu do zesilovače (měniče, spliteru, modulátor). Množné číslo nepoužíváme záměrně, některé vozidla mají modulátor pouze jeden.

Jelikož aftermarket rádia s androidem fantomové napájení neumí, je nutné toto napájení provést svépomoci. Bastlením aka retrofitem jelikož oficiální servisní úprava neexistuje. Výrobce zřejmě předpokládá, že si kvůli DAB+ rádiu koupíte rovnou nový vůz :)

Po demontáži originál Volkswagen Autorádio RCD210, Volkswagen Autorádio RCD 310 či Volkswagen Autorádio RCD 510 a instalaci nového (třeba Android rádia) je nutné oživit stávající anténní systém montáží dodatečně zakoupeného aktivního prvku čili napájení.

Výměnou továrního rádia za neoriginál pravděpodobně přijdete o 12V napájení vestavěného FM/DAB modulátoru (slučovače, zesilovače, anténní soustavy).

Verze slučovačů

fantomove napajeni valecek

K mání je OEM fantómové napájení ve dvou nejběžnějších provedeních. Jako plastová (kovová) krychle nebo jako kovový váleček. V jednom i druhém případě se mohou lišit zakončením sólo kabelu. Existuje asi pět různých konektorů autorádii, proto je nutné vědět, jaký je ten váš.

Na ilustračním obrázku vpravo je kabel do rádia zakončený starším DIN konektorem. Základní rozdíl mezi slučovačem válečkem a slučovačem kostkou je ten, že jeden je slučovač + napáječ a druhý model napáječ + splitter. Tomu odpovídá i rozdíl v ceně.

Pro nákup součástky je potřeba znát druh konektoru a napájení, pro správne zapojení a rovněž i antény do rádia. V koncernových vozech VW obvykle platí, že anténa u rádia končí / začíná FAKRA konektorem.

Postup, kontrola konektoru a vedení napájení se vztahuje rovněž na výměnu prutové antény za ploutev (shark).

Když budete mimo napájení měnit i anténu, většina aftermarket multi (DAB/FM/GPS) antén může obsahovat zabudovaný splitter. Tudíž má i extra kabel pro napájení 12V. Pokud chcete napájet splitter v anténě anténním koaxem z kabeláže u rádia, je nutné napájení před anténou odbočit. V tomto případě je ale asi lepší dovést 12V pomocí extra kabelu až k anténě.

ISO konektor s kabeláží vedoucí do rádia obsahuje dva (obvykle žluté) 12V kabely. Ten (obvykle tenší) není po vytažení klíče ze zapalování napájen z baterie. Hrubší ano. Vždy je ideální kabely proměřit. Odběr slučovače zapojeného na permanentně napájený kabel je minimální, ne však nekonečný – baterie bez dobíjení jízdou jej zvládne napájet zhruba dva až tři týdny, pak nenastartujete.

Research

Mimo kreslení, čtení manuálu a přemýšlení rovněž neškodí ani použití vyhledávače. Cena 800 Kč + doprava vs 300 Kč + doprava zdarma (po PL).

Možnosti dodatečného zapojení či zesílení FM / DAB+ / GPS atp.

V případku kde nemáte potřebné zkušenosti je namístě průzkum možností zapojení. Lze použit stávající pasivní, aktivní i duální aktivní anténní systém. Jezdíte denně a potřebujete pro navigaci 100% GPS nebo LTE signál? FM anténu lze vyměnit za multi shark anténu Calearo která obsahuje mimo FM, DAB+ i GPS, LTE a WiFi anténu.

Antenní soustava schéma pro DAB+ retrofit
Anténní soustava pro DAB+ retrofit

Oživujeme původní FM anténní systém

Zde si vystačíme s takzvaným slučovačem / zesilovačem. On je to spíš napáječ než zesilovač, minimálně v našem případě, kdy je vozidlo vybaveno od výroby dvojitou anténou a dvěma moduly u zadního okna – vše původně napájeno z rádia fantomem 12V. Jedna anténa je výhřev skla v zadním okně, druhá anténa shark na střeše. Modulátor (vypadá jako přerostlá nizozemská hrancle cca 1x10cm) je umístěn vedle zadního skla dva krát, napravo a nalevo.

DAB+ USB adaptér s nalepovací anténou na přední sklo

K aftermarker rádiu s androidem lze dokoupit DAB/DAB+ adaptér do USB. Většina takto prodávaných DAB rádii má pouze nalepovací anténu, které základna se lepí na kostru. Odstraňovat barvu z vnitřní strany sloupku není příliš elegantní. Rovněž vozit DAB anténu nalepenou na čelním skle. Řešením je další součástka. DAB splitter Calearo, kterým nahradíme jeden ze dvou modulů u zadního okna. Napájení 12V řeší anténní napáječ který montujeme kvůly oživení FM antén.

Teoretická odbočka. Po zběžném pohledu na anténní napáječ je zřejmé, že tento vůbec nepočítá s druhým anténním okruhem na vstupu do rádia. Je otázka zda-li android rádio (i když má vzadu dvojitý FM konektor) přepíná na signál z druhého anténního vstupu, nebo se jedná pouze o sloučený konektor. Zde se otevírá cesta k využití kabelu od antény na střeše pro jiný účel.

Ideální řešení bez nutnosti vést extra kabel od zadního okna (z DAB splitteru) k rádiu.

Řešení pro single anténu

Řešení pro single originál anténu (ve skle nebo na střeše) je Calearo splitter modul + protažení kabelu k rádiu.

Řešení pro originál dvojitou anténu

Dle ARS24 youtube kanálu stačí u všech VW koncernových vozidel nahradit levý zadní (strana řidiče) FM modul DAB+ modulem Calearo. U rádia pak zapojit rozdělovač DAB signálu. Ten anténní rozvod napojí jednosměrným proudem 12V. Celá sada se jmenuje Alpine KAE-DAB1G7 a je k mání za 1900 Kč v DE nebo 2400 Kč v CZ shopech.

Alpine KAE-DAB1G7

Info. Jako sic nepopsané no nejčistší řešení jsme nakonec zvolili instalaci sady pro double anténu Alpine KAE-DAB1G7 od německé(?) Alpine Electronics. Ono to vlastně nejspíš s Alpine nemá vůbec nic společného což je patrné i z fotografie produktu označeného jako Calearo. Pravděpodobně se jedná o o přidání jednocestného DAB modulu (který se samostatně neprodává) k již existujícímu splitteru Calearo (7562029). Který se pro změnu již neprodává. Je ale nejspíš fotogeničtější jelikož je ta kovová krabička nafocena na většině shopů i když ve finále v sadě Alpine KAE-DAB1G7 dostanete jinou (plastovou) krabičku Calearo 5439400 (náš případ).

Ta je výrobcem na vlastním webu značena kódem 7561004. Prodáva se i samostatně pod značkou Calearo (rok 2020 – 2021) za cca 1000 Kč s DPH. Kovová krabička byla označována kódem 7562005 a prodávala se (rok 2014 – 2016) na českých e-shopech samostatně za cca 1800 Kč s DPH.

alpine kae dab1g7

Nákup. Tři ze čtyř e-shopů inzerují „skladem“ jako dodání obvykle do 24 hodin. V ani jednom případě to nebyla pravda a druhý den nebyl znám ani termín dodání. U čtvrtého e-shopu skladem znamenalo skladem ihned k odběru. Ale. Nové balení vypadalo zvenčí viz foto. Uvnitř byly rovněž patrné známky použití. Prodavač zavedené prodejny v Brně ani nemrkl. Prodávat použité zboží jako nové je v roce 2021 nejspíš standard.

alpine kae dab1g7 original

Instalace. Modul se mění na levé straně (řidiče). Šroub je stejný torx jako v uchycení rádia. Přístup k modulu je po odstranění vrchního krytu dveří kufru. Kryt drží na cca sedmi klipech a lze jej vytáhnout rukou bez pomocí plastového páčidla.

Instalace. Splitter, v balení najdete leták se schéma zapojení. Je černo-bílé, orientovat se ale lze snadno díky odstupu jednoho z konektorů na splitteru. S fantómovým napájením to byl oříšek jelikož kabely vedoucí k ISO konektoru jsou všechny hnědé, mají pouze nejasné barevné proužky. Dva z domnělých 12V kabelů jsou ke všemu naprosto stejné. Vsadili jsme na značení kabelů na k rádiu dodané ISO redukci. Použili jsme kabel z pinu který je napojený na modrý kabel na redukci. Náhradní redukce k aftermarket android rádiu (v případě nezdaru) stoji 200 Kč, takže střiháme :) Splitter zapojíme před vstupem kabelu do rádia.

Jako pomůcka se hodí i schéma ISO konektoru RNS/RDC rádii (viz odkaz v části pomůcky) kde dle rádia které bylo původně instalováno pozpátku dojdete od pinu rádia k pinu konektoru – na kterém rádio očekává proud pro fantómové napájení. Nápajecí konektor je ten s vybočeným třmenem. Dobrá pomůcka pro orientaci – zejména v případě, že narazíte na popisku konektoru který je zobrazený (fotograficky) obráceně nebo otočený.

Špatné zapojení. I zaparkované auto má nepatrný odběr proudu z baterie. Uvádí se u zamčeného 30mA, u odemčeného 100mA. Pokud aktivní DAB rozdělovač omylem zapojíte na permanentních 12V pak vězte, že odběr instalovaného DAB+ rozdělovače uveden výrobcem je 100mA. Hrubě orientačně spočítáme odběr 100mAh = 1W spotřeba = 2A z kapacity za 24 hodin. Pokud máte 70Ah baterii, špatně zapojený DAB splitter sám o sobě odrovná baterii za měsíc. Pokud má vozidlo imobilizér, alarm nebo jiný odběr pak to bude nejspíš o něco dřív :)

Úpravy a pomůcky.

  1. DAB modul: Broušení uložení matice + broušení třmenu.
  2. Fantómové napájení 12V: Střih kabelu + napojování na 12V kabel. V balení není žádný napojovací rychlokonektor.
  3. Zapojení USB DAB+ rádia na anténu: Nutnost dokoupit redukční FAKRA + SMA kabel nebo SMB-SMA redukci.
  4. Schéma zapojení RNS a RDC rádii.

Funkčnost DAB+ rádia

Nalepovací DAB+ anténa na okno, dodaná k USB DAB+ rádiu (volně prodejná za 300 až 600 Kč) položena volně v šuplíku funguje kupříkladu po Praze či Brně bez problému. Bez toho aby byla nalepená na okně s kovovým proužkem na kostře. Signál začíná slábnout cca 20 km od centra dle výhledu na vysílač(e). Dále než 20 km od centra je příjem DAB signálu nula. Venkov obecně nula.

V místě instalace jsme na neinstalovanou nalepovací DAB anténu naladili cca deset DAB 10 stanic. Na fantómem nenapájený FM anténní systém cca 10 FM stanic. V obou případech s kolísavým signálem.

Po instalaci sady Alpine KAE-DAB1G a zapojení napáječe / splitteru na 12V šlo v místě instalace naladit cca 40 DAB a cca 40 FM stanic. Vysílání z 1kW DAB+ vysílače jsme následně přijímali i ve vzdálenosti cca 30km. Žižkovský vysílač (v Praze) umí 20kW. Brno Hády 5kW.
Příjem stanic testován na android aplikacích NavRadio+ a DAB-Z. Udávané parametry zisku výrobcem

  • DAB Zisk (dB): III pásmo 21,5 dB / L pásmo 13,5 dB
  • AM / FM Zisk (dB): AM 25,5 dB / FM 13,5 dB

To samé jako Alpine KAE-DAB1G bez kabelů

Dodatečně jsme narazili na eshop kde lze koupit samostatně Calearo splitter a Calearo DAB+ bypass modul bez kabeláže. V našem případě jsme mimo balení dokupovali za 500 Kč :) FAKRA – SMA redukci. Z DAB+ splitteru na USB DAB+ rádio anténu. V balení je pouze FAKRA SMB female kabel. Máte materiál, umíte krimpovat nebo rovnou zkombinovat s low cost splitterem z úvodního obrázku? Ušetříte. Nebo ještě jinak Aliexpress. FAKRA – SMA redukce tam stojí 50 Kč.

Originální DAB bypass modul 7P6035552M + levný splitter s napájením

Další možnost je instalovat použitý originální modul, antenní VW DAB zesilovač 7P6035552M. Bazarový díl stojí od 100 do 600 Kč. Nový kus na autokelly.cz cca 1100 Kč. K originálu přidat váleček (napáječ + rozbočovač, viz obrázek na začátku textu). U instalace 7P6035552M modulu bude možné použít i původní zacvakávací matici v místě uchycení. Nemá totiž šroub s uchycením napevno ale pouze díru na šroub jako původní modul. To znamená nebude nutné vytahovat původní zápustnou matici ani obrušovat uchycení DAB modulu aby se uchycení do otvorů vešlo. Otvor pro šroub i třmen modulu byl na našem vozidle menší než ten na novém Calearo DAB + modulu.

Chyba fantomového napájení CAN bus dekodér rádia Joying

Text může být průběžně doplňován.

Užitečné

Text Recovery Xtrons
Wayback machine (archiv bez formátování) v angličtině zde.

ICTIS.CZ