Proč (ne)oplatí kupovat inline kolečkové brusle z druhé ruky aneb nazdar bazar polyuretanová kolečka

Tato úvaha či soupis postřehů a názorů se v zásadě týká pouze kolečkové brusle (kolečkových bruslí) s vyměnitelnou vložkou (liner) a vyměnitelným rámem (frame) s minimální velikosti koleček (wheels) 100 mm. Určitě se netýká jednorázových fitness kolečkových bruslí s kolečky velikosti do 90 mm. Tento text rovněž nemusíte číst v případě, že si zajezdíte 2x měsíčně 5 km.

Ach ta paměť

Prakticky každý prodejce na online bazaru si pamatuje za kolik inline brusle kdysi koupil, no prakticky nikdo si nepamatuje ve kterém to bylo roce. Existuje řada nepovedených nebo přímo nebezpečných konstrukcí (viz odkaz na konci článku). Nemluvě o životnosti polyuretanu (hydrogenu) nebo únavě materiálu kterého základem je hliník.

Inline bruslení je jeden z nejefektivnějších sportů..

Inline skating je podstatně méně náročný než běh no zároveň lze u inline bruslení spálit podstatně víc kalorii než u běhu. V porovnání s během kde „napůl mrtvý“ a netrénovaný člověk zvládne 3x do týdne klusat třeba 5 – 10 minut, je doba kterou zvládnete na inline bruslích 2 až 3 krát delší. Na bruslích posilujete už pouhým stáním namístě, jelikož balancujete (držíte rovnováhu). I v případě, že máte „špatné nohy“ bruslení na kolečkách je k nohám podstatně šetrnější než běh.

Časované německé bazár bomby Powerslide

V roce 2012 začal Powerslide prodávat botu unikátní konstrukce, k vidění u modelů Powerslide Vi, hned v několika variantách (Cortex, Flyte, Pure, Endorphine, Adrenaline). Někdy kolem roku 2014 už u Powerslide věděli, že botu Vi je třeba předělat. Selhává na ní vázaní, které nelze vyměnit a bez kterého bota nejde vůbec používat, jelikož se jedná o specifické provedení vázání. Zmiňovaná řada byla vyráběné až do roku 2017 no v prodeji na bazarech je mnoho modelů z před roku 2015 za ceny 2000 až 3000 Kč :-)

Časované americké bazár bomby Rollerblade

To nač pravděpodobně reagoval Powerslide na přelomu let 2011 a 2012 modelem Vi (nebo i VI) byl konkurenční model inline bruslí Rollerblade Tempest z roku 2010. Dizajnově rovněž velice povedená bota a s několika upgrady v následujících letech. Zásadní konstrukční vadu se společnosti Rollerblade u zmiňovaného modelu Tempest nepovedlo schovat za vývoj a upgrade drobných nedostatků, zprávu o život ohrožujících rámech publikoval přímo americká spotřebitelská asociace. Z trhu bylo následně staženo několik šarží napříč všemi modely (odkaz na konci textu). Vtipné je, že rizikové šarže se i dnes (zejména v Evropě) nabízí k prodeji. Modely Rollerblade Tempest (neplést si se značkou Tempish) byly z řady „závodních bruslí“ – podobně jako je třeba Endurance, E2, nebo aktuální Rollerblade Revv Boa a prodávali se proto obvykle se 100 mm, 110 mm a 125 mm kolečky. Za cenu víc než vyšší (kolem 10 000 Kč). No a pravděpodobně vyšší původní cena vede některé prodejce použitého zboží k domněnce, že je adekvátní požadovat za 7 až 10 let staré brusle bez záruky 3 až 5 tisíc Kč. A proč je to ještě vtipné?

Vložka (liner) vytahovací a vložka vyměnitelná

Vytahovací je vložka proto aby ji bylo možné z času načas vyprat, což nemusí být na škodu. Vyměnitelná, což je v zásadě to samé ale zároveň diametrálně odlišné, je proto, že se prostě jako každá věc opotřebuje. Opotřebením nejsou myšleny oděrky ale ztráta vlastností. Ztráta tuhosti, pružnosti čili ztráta podpory chodidla. Brusle s podporou chodidla v podobě vložky za 2000 nebo 3 tisíce Kč která nefunguje je doslova k ničemu.

Rám bazarové inline brusle

I když přední rameno nápravy vašeho vozu unese o 400% vyšší hmotnost než jaká na něj obvykle působí má v záloze dalších pět kompenzací které brání brzké únavě materiálu. Vzduchem plněné pneumatiky, torzní tyče, pružiny, olejové tlumiče a silent bloky. Rám inline brusle pro dospělé je neodpružený a konstruován je obvykle na maximální hmotnost 100 kg. Ještě jednou: Rám kolečkové brusle má prakticky nulovou kompenzaci materiálového zatížení. Únava materiálu rámu na pravidelně používaných kolečkových bruslích (50 až 100 jízd ročně) se doporučuje začít kontrolovat po zhruba 3 až 4 letech. Ve zkratce, rám používaný 5 a více let, s neověřitelným nájezdem a způsobem používaní (na bruslích lze i skákat), je přesně to na čem chcete ušetřit a za co „chcete“ utratit peníze..

Polyuretanová kolečka aneb bazarové kolečkové brusle

Vyhnu se extrémní příkladům kdy například z kolečka rovnou upadává materiál, nebo kdy kolečka mají viditelné praskliny. Stáří nebo změnu vlastností materiálu inline koleček lze bezpečně zjistit pomocí měřáku. Jmenuje se durometr (durometer) a pro orientační měření jej lze pořídit za zhruba 200 Kč. Existují samozřejmě i certifikované durometry. Kupodivu prodejci koleček na kolečkové brusle o tom co durometr je obvykle ani netuší.

Alchymie? Existují lidé kteří například „čerstvá“ Rollerblade Hydrogen kolečka poznají dle specifické „chemické vůně“. Ta v nezměněné intenzitě údajně vydrží zhruba po dobu 4 let. Pak je kolečka cítit „nijak“. Podobně, dlouho skladuované kolečka Infinity (od Powerslide), po nějaké době začne ztrácet sytost modrého odstínu. Na druhou stranu, žlutá barva potisku koleček Rollerbade je stabilní a i po 10 letech vypadá jako nová. To vše za předpokladu, že kolečka nejsou skladována na slunci, nebo na místě kde jsou velké výkyvy teplot.

Brždění a brzda

Tržní ekonomika má mnohá osobitá kouzla. Na jedné straně můžete jako výrobce tvrdit, že vám jde o bezpečí a komfort zákazníka a druhým dechem to, že ta nebo ona brusle je profi a proto se prodává bez brzdy. Nějakým nedopatřením pak zjistíte, že brzda na váš profi model brusle přeci jen existuje a nikomu to nepřijde divné :) Je možné, že profi brusle kupují i jiní než profi jezdci jezdící maratony a výrobce rekreační jezdce cenou přídavné brzdy odrazuje nebo rovnou trestat, kdo ví.. Mimochodem Rollerblade nabízí 3WD brzdu pro 110 a 125 mm rám jako doplněk, za zhruba 1500 Kč. To, že lze na 110 s 125 mm rám Rollerblade přišroubovat i Powerslide brzdu, která je 3 krát levnější, přímo netvrdí, no alespoň naznačuje jeden jediný prodejce kolečkových bruslí v Evropě.

Pronace, supinace a jak si nezkazit chuť a radost

Noha která od členku dolů nesměruje kolmo k zemi supinuje nebo pronuje (vychyluje se přes střed ven nebo dovnitř). Tato deformace se týká zhruba každého třetího člověka a je to jeden z dobrých důvodů proč si pořídit kolečkové brusle s odnímatelným rámem. Nebo naopak ne a vsadit místo toho na vysoké (klasické) brusle, které poskytují maximální podporu. Odnímatelný rám lze v přední i zadní části uchycení posouvat doleva i doprava (směrem ke špičce nebo od ní) až o jeden centimetr. A tím přepad chodidla do strany korigovat. Pevný rám je technicky vzato bez starostí o centrování, no s ním zároveň nebudete posilovat svaly které drží nohu v ideální poloze – tuto práci místo svalů zastane bota.

Fit aneb jak inline brusle sedí a jak sedět má

Existují tři obvyklé fit strategie. Luxus v podobě tvarovaní na míru jako u Adapt GTO, s cenou obvykle přesahující 20 000 Kč. Pak teplem tvarovatelné boty s vložkou která se přizpůsobí tvaru chodidla. Třetí strategie je nejdražší a jmenuje se kupuju brusle (nové nebo z druhé ruky) podle toho jak vypadají. Běžná bota kolečkových bruslí je navržená tak aby uspokojila co nejširší masu sportu-chtivých. První ze dvou hlavních komplikací řeší výrobci hrubým jazykem a druhý problém univerzální šířkou místa pro chodidlo. Výjimečně se uvádí typ chodidla (řecký, římský, egyptský) pro který je bota určena. Pokud máte jen trochu vyšší nárt nebo o něco širší chodidlo budete nuceni bruslit se špatně zavázanou botou nebo s nedostatečným oběhem krve v chodidlech. Když botu brusle neznáte a nevíte co kupujete, šance, že nikdy nezačnete pořádně jezdit je poměrně vysoká. I když existuje několik modelů pro velmi těžké bruslaře, pro bruslaře se širokou nohou, nebo masivním nártem, to zda-li si brusle sedne poznáte až po ujetí zhruba 100 km.

Ložiska

I použitou dobře udržovanou prémiovou brusli můžete koupit s ložiskem které sic prémiové je, ale bylo skladováno za nevhodných podmínek. Stav kuliček a drah ložisek prověříte jednoduchým testem. Roztočením kolečka a změřením času který se kolečko točí. I když rozdíl mezi 110 mm kolečkem které se točí 15 sekund a kolečkem které se točí třeba dvě minuty nemusí být při jízdě citelný, tak ložisko které vydává divné zvuky nebo se zastaví po 5 vteřinách má určitě nejlepší sezonu za sebou.

Není všechno zlato co se třpytí aneb kupecké speciality

Vcelku (ne rozebrané a nabízené na náhradní díly) prodávané Rollerblade Revv Boa působí tak, že na nich lze normálně bruslit. Na jednom rámu však (na kritickém místě) chybí podstatná část materiálu, který byl spotřebován opakovaným bržděním botou. Prodejce tak nabízí 5 použitých nepoškozených koleček, jeden nepoškozený rám a jednu nepoškozenou botu za zhruba 4500 Kč :) Když k ceně připočtete cenu jednoho nepoškozeného rámu (1500 Kč), cenu jedné nepoškozené boty (5000 Kč) a jednoho nepoškozeného kolečka (200 Kč) jste v součtu s tím co už bylo zaplaceno u ceny vyšší než je cena nového páru se zárukou (viz odkaz na konci textu).

rollerblade revv boa
Trochu použití kolečkové brusle Rollerblade Revv Boa

Bazarové brusle & plus + mínus a konečná cena

Nová ložiska 1000 a víc, náhradní pár přezek může stát i 600 Kč, náhradní vložka 2000 Kč, nová kolečka velikosti 100 až 125 mm cca 2000 až 3000 Kč za set, brzda jak bylo uvedeno až 1500 Kč. Když po nákupu zjistíte, že potřebujete nutně vyměnit ložiska, že vložka nedrží tvar a kolečka nedrží ani na super asfaltu s tím, že za brusle z druhé ruky jste zaplatili 3 nebo 4000 Kč, pak vás pouhá výměna linerů (vložek) dostane do cenové hladiny nových univerzálních bruslí. Kupovat proto libovolné bazarové brusle kategorie speedskates nebo training bez záruky, brzdy a za cenu vyšší než 1000 Kč je i pro výše uvedené ekonomický nesmysl.

Zdroje a užitečné odkazy

Zpráva CPSC ohledně vadných šarží Rollerblade Tempest
Rollerblade Revv Boa na INERCIA.COM

ICTIS.CZ